Jak na skvělý zákaznický servis

Jedním ze základů úspěšného podnikání a úspěšné kariéry prodejce je zákaznický servis. To, jak se k zákazníkům chováme, ovlivňuje naši firmu více, než bychom chtěli a dobrý zákaznický servis nám zaručí, že se k nám bude zákazník vracet.

První dojem

Většina z nás dá na první dojem. To, jak se zákazník bude cítit, když vstoupí do obchodu, může ovlivnit celý jeho nákup. V okamžiku, kdy zákazník vkročí do obchodu (nebo restaurace, salonu, kanceláře…), byste měli pozdravit a navázat oční kontakt, a to minimálně do 30 vteřin. Tím dáte zákazníkovi najevo, že o něm víte. Nikdy neuškodí přidat přirozený úsměv, tím dáte zákazníkovi navíc najevo to, že ho vidíte rádi. Vaše řeč těla by neměla být křečovitá. Také byste se neměli k zákazníkovi točit zády, což je velmi neslušné, a mít zkřížené ruce, čímž byste dávali najevo nedostupnost. Dále byste se měli zákazníka ujmout do 3 minut od jeho vstupu, pokud zrovna nemáte jiného zákazníka. Jakoukoliv jinou činnost byste měli odložit a věnovat se nejdříve zákazníkovi.

Vyjadřování

Je důležité ze slovníku vynechat vulgarity, tykání a slang. Měli byste si osvojit spisovné vyjadřování (samozřejmě záleží na profesi, kterou vykonáváte – u některých to není úplně nutné). Komunikace se zákazníkem by vždy měla být na úrovni. Každý dobrý prodej navíc obsahuje stále stejné, opakující se kroky. To znamená, že si svůj prodej můžete lehce nacvičit. Ne nadarmo se říká: „Opakování – matka moudrosti.“ Postupem času budete znát nazpaměť fráze prodeje, postup a také spisovné vyjadřování. Pokud chcete nejefektivněji zjistit, co zákazník chce, pokládejte mu cílené otevřené otázky (tedy takové, na které nemůže odpovědět jen ano/ne). Například: Pro koho bude dárek? K jaké příležitosti? Do jaké cenové výše? Můžete se přímo ptát i na potřeby obdarovaného – jakou má rád barvu apod.

Osobitost

Zkuste si k zákazníkovi najít cestu. Každý zákazník je jiný a každý také vyžaduje jiný přístup. Jako skvělý prodejce musíte umět odhadnout, jak k různým lidem přistupovat. Pokud se s vámi zákazníci budou cítit jako s přítelem, budou se cítit dobře – což zvyšuje prodej a donutí to zákazníky se vracet. Ale pozor! Prodej by se nikdy neměl stát až moc osobním. Vždy musíte znát své hranice, které nepřekračujte.

Profesionalita

O zboží, či službách, které nabízíte, byste měli vědět vše. Při prodeji musíte být připraveni odpovědět na jakoukoliv otázku, kterou vám zákazník položí. Musíte vědět např. z čeho je zboží vyrobeno, kde bylo vyrobeno, jaký byl postup při výrobě. Kromě toho byste měli vždy vědět, jaké zboží se hodí konkrétním potřebám zákazníka.

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *